ADVARSEL: HOTELLET TAR RESERVASJON I VISAKORTET DITT

Når du sjekker inn på et hotell, ber betjeningen i resepsjonen normalt om å få registrere kredittkortet ditt. Har du VISAkort kan du få et problem.
Når du leverer inn kredittkortet ditt i resepsjonen på et hotell ved ankomst, foretar hotellet ofte en reservasjon av et bestemt beløp i kortet. Dersom du skulle reise fra hotellet uten å gjøre opp regningen, kan hotellet kreve at regningen blir dekket ved bruk av det beløpet som det er tatt reservasjon i. 

Hotellet har altså ikke overført pengene til hotellets konto, men kun reservert disse pengene for hvis du ikke gjør opp for deg. Det er først når du sjekker ut og gjør opp for hotelloppholdet at pengene egentlig blir overført fra din konto til hotellets. 

Dersom du har VISAkort kan dette skape problemer for deg, fordi denne reservasjonen da skjer i din bankkonto og det derfor er viktig at du har nok penger på kontoen til å dekke beløpet hotellet reserverer. Da kan det være smart å spørre hotellet hvilket reservasjonsbeløp de bruker – for å vite hvor stort beløpet er. Slik at du ikke blir stående med for lite penger på bankkontoen i løpet av oppholdet. 

Har du en annen type kredittkort (Eurocard, Amex eller Diners), det vil si som ikke er knyttet opp mot bankkontoen din, vil du slippe dette problemet. Da vil regningen fra hotellet først komme i den månedlige regningen fra kredittkortet.

Har du spørsmål om denne tjenesten,
ring oss på 67 55 19 96, eller send en
mail: carsten@carstenfive.no

Ansvarlig utgiver: Godt Næringsliv AS
Ansvarlig redaktør: Carsten O. Five