virket på rett måte.Derfor tok jeg opp mitt VISA kort, som også ble satt inn i den samme
betalingsterminalen. Jeg slo inn min pinkode for VISA kortet. Men også da sa
kelneren at terminalen ikke virket.Jeg betalte da regningen kontant.Desto mer forbauset ble jeg da jeg sjekket VISA bankkontoen min dagen etter
og oppdaget at det var tatt reservasjon fra restauranten, for nøyaktig det
beløpet jeg skulle betale.
Jeg sjekket også min konto hos kredittkortselskapet – også der var jeg blitt
belastet – to ganger for den samme restaurantregningen. Jeg protesterte på
dette, men selskapet og banken sa bare at jeg måtte ta det opp med
restauranten.
Siden jeg hadde betalt regningen kontant, vil det si at jeg egentlig betalte
fire ganger så mye som jeg skulle.
Heldigvis løste saken seg. Restauranten var ærlig. Den krevet ikke beløpene
fra kortselskapene og pengene hos de to kortselskapene ble tilbakeført meg.
Men det er ikke sikkert man møter like ærlige restaurant eiere i fremtiden.
Derfor: Sier kelneren at betalingsterminalen til restauranten ikke virker –
etter at du har slått inn din kode – ikke prøv en gang til – betal heller
kontant, hvis du har mulighet til det.
Bruk helst et kredittkort – ikke et VISA kort når du betaler på en
restaurant. Da har du bedre tid til å klage på regningen, hvis det er
oppstått en feil. Bruker du VISA kort skjer det raskt et uttak fra kontoen
din og det kan være vanskelig å få tilbake pengene.