Som en del av sparingen har jeg oppfordret folk til å spare i aksjefond. Det er risiko med å spare i aksjefond – på kort sikt. Men på lang sikt vil det normalt gi høyere avkastning på pengene, enn å ha dem i banken.
Da Oslo Børs falt for noen år siden – fikk jeg noen spydige kommentrarer fra enkelte. Nå er det ingen som slenger med kjeften lenger.
Børsen vil stige og falle og stige. Og på lang sikt – minimum fem år – får du normalt positiv avkastning på å ha penger i aksjemarkedet.
Setter du penger i aksjefond, vil verdien på disse fondene stige og falle, men de vil aldri gå i null. I tillegg bør du også ha andre penger stående i banken eventuelt i pengemarkedsfond, som en buffer på kort sikt.
Men penger du ikke trenger å bruke på minst fem år – ja gjerne ti eller femten år – kan du gjerne spare i aksjefond. Det er lurt å sette pengene i aksjefond fremfor i enkeltaksjer, da sprer du risikoen bedre. I et så langt tidsperspektiv vil du normalt få høyere avkastning på å ha pengene i aksjefond, fremfor å ha pengene i banken.
Den beste måten å spare i aksjefond på er å spare et bestemt beløp hver måned. Da vil du få med deg svingningene i aksjemarkedet – du får med deg bunnene og toppene. Det er bedre enn å sette inn et stort beløp på ett bestemt tidspunkt.
