Det er ikke uvanlig at folk har flere lån. Du kan for eksempel ha et forbrukslån, et billån og to boliglån; ett husbanklån og ett i en bank. Hvilke lån skal du da nedbetale først?
Hovedregelen er at du bør slette lånet som har høyest rente først. Normalt vil forbrukslånet ha høyest rente, så billånet og så boliglånenene. Antagelig vil det være høyere rente i lånet fra den lokale banken enn i Husbanken.
Men det kan være at du har fått et ekstra gunstig lån i den lokale banken, renten kan være lavere der enn i Husbanken.
Uansett bør du snakke med din kontakt i banken og fortelle om dine planer. Kanskje vil banken strekke seg ekstra langt for å beholde deg som kunde, og eventuelt sette ned renten for å beholde deg.
