Jeg har planer om å gå av med pensjon før jeg er 67 år.
For å ha noe å leve de siste årene før jeg blir 67 år, lurer jeg på om jeg bør spare i en livrente nå. Så kan utbetalingen fra livrenten for eksempel starte når jeg er 65 år når jeg har tenkt å trappe ned jobbmessig. Da får jeg litt ekstra de årene frem til pensjonen kommer ved fylte 67 år.
Svar:
Når du sparer i en livrente må du binde pengene i minimum 12 år og utbetalingen må være over minst 6 år.
Fordelen ved å spare i en livrente var at du slapp å betale formuesskatt på det sparte beløpet (det beløpet du har satt inn i livrenten).
Nå har Stoltenberg-regjeringen varslet at fra 2007 skal man ikke lenger få fritak for formuesskatt av det sparte beløpet i livrenten. Dermed faller en viktig grunn til sparing i livrente bort. Siden avkastningen på en livrente ikke er spesielt stor, var det fritaket for formuesskatt som gjorde det attraktivt å spare i en livrente.
Når fritaket for formueskatt på livrente fjernes, er det ikke mange gode grunner for å spare i en livrente, siden du binder pengene i minst 12 år.
Jeg synes du bør spare slik at du eventuelt kan trappe ned på arbeidet fra du fyller 65 år, men heller spare i en kombinasjon av aksjefond og pengemarkedsfond. Ved å spare for eksempel fast et beløp hver måned, vil du kunne få med deg svingningene i aksjemarkedet. Sparing i aksjefond gir normalt høyere avkastning enn å ha pengene i banken. Du bør spare over minimum fem år. Ved å ha en del i pengemarkedsfond, senker du risikoen. En stund før du skal ha ut pengene, bør du selge deg ut av aksjefondene og ha pengene tryggere i pengemarkedsfond. Ved å spare i fond er pengene lettere tilgjengelig enn når du binder pengene i en livrente.
Dersom du har muligheten til å gå av med AFP (avtalefestet pensjon) bør du også vurdere en kombinasjon av noe arbeid og AFP. Det kan økonomisk gi et godt resultat.
