Når de fem årene er gått, må de bestemme seg for hva de skal gjøre – selge boligen og innfri lånet eller låne mer.
De eldre bør ikke ha dårlig samvittighet overfor arvingene. Boliger – særlig i pressområdene – har steget voldsomt de siste årene, og det bør også de som eier boligene få glede av. Dessuten er det deres penger.
For mange arvinger er det viktigere at de eldre har det bra – også økonomisk – fremfor at det blir litt mer i arv. Det blir gjerne en god slump i arv også.
Tidligere var det slik at de gamle skulle ha en liten formue og være gjeldfrie, for at barn og barnebarn skulle pleie dem så lenge de levde.
Nå har vi fått en offentlig eldreomsorg som tar seg av de eldre. Derfor er det ikke galt at de eldre bruker en del av boligformuen på seg selv.
