Aksjefond har steget mye i verdi de siste årene. Det skyldes at særlig aksjene på Oslo Børs har steget veldig mye i denne perioden. Etter en meget lang oppgang, kom imidlertid en kraftig nedgang noen dager. Enkelte lurer på om det kan være smart å selge nå.
Dersom du ikke trenger pengene til noe annet i den første tiden og gjerne kan tenke deg å spare videre i minst fem år, synes jeg ikke du bør selge aksjefondsandelene. Det er ganske trolig at de vil stige mer i verdi i disse årene, sammenlignet med om du setter pengene i banken.
Men verdien på aksjefond vil svinge ned og opp i takt med aksjenes verdi på børsene. Derfor må du regne med at det vil komme perioder med fall i verdien, for så at verdiene stiger igjen etter en viss tid.
