Da kan det være smart å leie ut boligen i minst 13 måneder før du selger den. Da kan du nemlig trekke fra tapet i selvangivelsen.
Har du for eksempel fått et tap på 100 000 kroner på boligen når du selger den i forhold til hva du kjøpte den for, vil du ved å leie ut boligen i 13 måneder før du selger den, kunne få et skattefradrag tilsvarende 28 % av de 100 000 kronene du har hatt i tap. Du sparer altså 28 000 kroner i redusert skatt.
Siden du leier ut boligen i 13 måneder har du nemlig ikke bodd i boligen 12 av de siste 24 månedene. Får du gevinst må du da skatte av gevinsten. På samme måte kan du også trekke fra et tap på skatten.
