Eier du altså et aksjeselskap som så eier aksjer, blir det ikke skatt på de aksjeutbyttene dette selskapet får. Det blir heller ikke skatt på aksjegevinster som selskapet får. Men oppstår det aksjetap – får ikke selskapet skattefradrag for det.
Har du en del aksjer – vil det normalt være meget lønnomt å eie aksjene gjennom et eget aksjeselskap, enn å eie aksjene selv. Lar du pengene stå i aksjeselskapet, får du avkastning på penger som ellers skulle gått til skatt.
Først når du tar pengene ut av aksjeselskapet, får du skatt på dem hvis du tar det ut som utbytte. I mellomtiden øker pengene raskere enn om de hadde vært beskattet hvert år.
I tillegg vil du gjerne få lavere formuesskatt ved å ha aksjene i et aksjeselskap. Også når det gjelder arv, er det mer lønnsomt å ha verdiene i et aksjeselskap enn privat.
