Har du en anstrengt privatøkonomi vil jeg fraråde deg å ta opp et valutalån. Du kan spare renteutgifter på å ta et valutalån fremfor å ha boliglånet ditt i norske kroner, men det kan også gå den andre veien. Du kan plutselig få et tap som gjør at lånet vokser med rekordfart uten at du greier å kvitte deg med lånet raskt nok.
Valutalån er bare for folk med svært god råd, som har råd til å tape noen kroner hvis det går galt. Folk med dårlig råd må ikke gamble med sin privatøkonomi.
Siden du får lønnen din i norske kroner og lånet står i et annet lands valuta pengeenhet kan det fort bli en katastrofe hvis norske kroner plutselig svekker seg mot det andre landets valuta. Da sitter du med et tap som for enkelte kan være en liten katastrofe.
Vanlige folk bør ikke ta opp valutalån.
