Derfor har jeg lyst til å spare noe i aksjemarkedet, fordi jeg har sett at aksjer har steget mye i verdi de siste årene.
Svar:
– Som du sikkert vet er det risiko forbundet med sparing i aksjer. Aksjene kan både stige og falle mye i verdi. De siste årene har gitt et kraftig fall i aksjemarkedene, men siden februar 2003 har det vært en oppgang.
Derfor bør du ikke sette mer penger i aksjer enn du i verste fall kan tape. Du bør også ha andre penger stående i banken og sikrere fond – som pengemarkedsfond og eventuelt obligasjonsfond.
Men penger du ikke trenger å bruke på minst fem år – ja gjerne ti eller femten år, kan du gjerne spare i aksjefond. Det er lurt å sette pengene i aksjefond fremfor i enkeltaksjer da sprer du risikoen bedre. I et så langt tidsperspektiv vil du normalt få høyere avkastning på å ha pengene i aksjefond fremfor å ha pengene i banken.
Den beste måten å spare i aksjefond på er å spare et bestemt beløp hver måned. Da vil du få med deg svingningene i aksjemarkedet – du får med deg bunnene og toppene. Det er bedre enn å sette inn et stort beløp på ett bestemt tidspunkt.
