For å bremse boligprisveksten har Magnar Lund Bergo fra SV antydet en ytterligere begrensning i rentefradraget på lån.
Dersom man begrenser eller fjerner dette fradraget, vil det særlig ramme unge i etableringsfasen, som har tatt opp store boliglån.
Sist gang da skattefradraget ble kraftig redusert fra ca 70 % til nå 28 % av renteutgiftene, var det medvirkende til et voldsomt prisfall på boliger og mange personlige tragedier.
Mange hadde lån til opp over pipa og greide ikke å betale renteutgiftene. Det førte til et kraftig prisfall på boliger.
Senkningen i rentefradraget var riktignok ikke den eneste grunnen til at boligprisene falt – økningen i rentene var også sterkt medvirkende. Rentene ble sluppet fri.
Dersom rentefradraget krympes eller fjernes er det igjen ungdom med store boliglån som blir rammet. Ønsker SV å ramme denne gruppen spesielt?
Er det god sosialpolitikk å ramme unge barnefamilier? Er det denne type skatteskjerpelse de rød-grønne vil ha?
Det viktgste for å dempe boligprisene er å bygge nok boliger. Her har politikerne store oppgaver foran seg. Legg forholdene bedre til rette for en variert boligbygging. Det er nok av plass i Norge.
